Ostatnio w moje ręce wpadło jedno z urządzeń wydanych przez Garmina z wyższej półki. Mowa o modelu 860T. Nawigacja pierwsze wrażenie robi dobre, ale jest wiele niedociągnięć, które miejsca nie powinny mieć.
Pierwsze wrażenie
Zabierając się do testów wiedziałem, iż nawigacja ta jest następcą równie dobrego modelu 760. Pudełko praktycznie niczym z zewnątrz się nie różni. Otwieramy i bierzemy sprzęt w ręce.
Na pierwszy rzut oka widzimy duży 4,3 calowy wyświetlacz dotykowy. Urządzenie bardzo przypomina swojego poprzednika, Garmina 760, bądź 750. Nawigację trzyma się dobrze. Jednak z racji dużego wyświetlacza wypadało by zainwestować w futerał, gdyż nie ma go w zestawie (w 760 był).
Garmin 860T został wyposażony w wiele wejść na swojej obudowie, więc kolejno:
Po obu stronach wyświetlacza umieszczone są głośniki, z których wydawane są komunikaty głosowe. Nad wyświetlaczem (ale cały czas od strony frontowej) widoczne jest małe wejście – mikrofon.
Lewa strona nawigacji wyposażona jest w następujące porty:
– miniUSB,
– slot na karty microSD,
– Jack 3,5 mm.
Na górnej ściance nawigacji znajduje się standardowo, jak to w Garminach, włącznik wraz z przełącznikiem do blokady nawigacji.
Po prawej stronie widoczna jest zasuwka przykrywająca baterię. W przypadku Garmin 860T bateria jest wyjmowana, więc istnieje możliwość wymiany na nowe ogniwo.
Dolna ścianka zawiera port za pomocą, którego nawigacja jest dokowana do przystawki od przyssawki w samochodzie. Obok znajduje się gniazdo antenowe.
Tylna ścianka – prosto i schludnie. Logo Garmin wraz z zasuwką baterii.
Co w zestawie z Garminem 860?
Nawigacja jest sprzedawana z dość pokaźnym zestawem akcesoriów, ale… nie do końca. Poniżej szczegóły. Na początek oczywiście ładowarka podłączana do gniazdka zapalniczki, wraz z anteną TMC. Kabelki posiadają dodatkowe przyssawki, za pomocą których przymocujemy zwisające kabelki (a jest ich kilka) do szyby.
Kolejno, w zestawie znajdziemy przyssawkę do szyby. Standardowa jak w prawie każdym Garminie. Tak więc fabryka może tego natłoczyć w dużym nakładzie, bo pasuje do wielu modeli.
Zaraz po przyssawce, integralna część, czyli taka mała „stacja dokująca”. Pośredniczy między przyssawką a nawigacją.
W pudełku znajdziemy również kabel USB do podłączenia nawigacji z komputerem. Dzięki temu możemy zgrywać pliki, aktualizować mapy, bądź punkty POI.
W zestawie również znajdziemy instrukcje, gwarancje, płyty CD, trochę makulatury ogólnie. Ponadto podstawka do przymocowania nawigacji do kokpitu.
Na deser znajdziemy małe urządzenie przypominające pierścień z drobną elektroniką. Jest to obręcz montowana na kierownice uruchamiająca wybieranie głosowe. Szczegółowo o wybieraniu głosowym w Garmin 860T opiszę w dalszej części tego akapitu.
Wyświetlacz
Tak jak wspomniałem na początku wyświetlacz 4,3”. Nie różni się od tego w Garminie 760. Osoby, które miały przyjemność jeździć na 760 i były zadowolone, kupując 860T będą również zadowolone z racji widoczności, jaką daje wyświetlacz.
Tak samo pozostaje kwestia operowania palcami na wyświetlaczu. Nic się nie zmieniło i nawigacja palcami jest również przyjemna i łatwa.
Menu
Garmin 860T to model z wyższej półki. Możemy spotkać w nim wiele bardziej lub mniej przydatnych opcji. Menu Garmina nie przeszło żadnej zmiany od poprzedniej wersji. Interfejs jest zachowany więc posiadacze poprzednich modeli Garmina odnajdą się w tym bez problemu.
Doszło jednak kilka opcji w menu. Więcej ikonek, więcej możliwości. Oto przykłady:
– gry (trochę nowych pozycji) m.in. moje ulubione sudoku,
– szczegółowy wybór rodzaju wskazywanej trasy,
– opcje prezentacji map,
– oraz inne.
Generalnie menu wygląda tak samo jak w poprzednich wersjach. Uważam, że ten aspekt nie wymaga większego komentarza.
Instalacja w samochodzie
Montaż Garmina 860T w samochodzie jest bardzo łatwy. Tak naprawdę całość składa się z czterech części. Przyssawka wraz z małą stacją dokującą, o której wspomniałem wcześniej, na która jest zakładana nawigacja. Od nawigacji podłączony jest tylko kabel łączący ją z gniazdem zapalniczki.
Opcjonalnie, jeżeli chcemy korzystać z wybierania głosowego możemy przypiąć inicjator komend głosowych na kierownicę.
Na trasie
Urządzenie testowane przeze mnie posiadało mapy GPMapa. Miałem okazję jeździć na Automapie, Citinavigator 2008T. W przypadku GPmapy test wypadł bardzo pozytywnie. Mapa jest bardzo szczegółowa. Pokazuje wszelkie drobne uliczki. Przeliczanie objazdów, czy dróg alternatywnych jest szybkie oraz łatwe do pokonania.
Mógłbym się pokusić, iż GPMapę można by było porównać do Automapy, jednak musimy pamiętać, że nikt nie jest idealny, a w tym przypadku raczej żadna mapa nie jest idealna więc zdarzają się uchybienia.
Komendy głosowe w Garmin 860T
Wspomniałem, iż w zestawie z Garminem dostajemy małe urządzenie, które inicjuje tą nowość, czyli wybieranie głosowe. Urządzenie nie jest tanie, a taki bajer, jakim jest możliwość sterowania głosem podwyższa cenę. I w tym momencie muszę powiedzieć, iż opcja ta jest bardzo zbędna i całkowicie bezużyteczna.
Zacznijmy faktem, iż na chwilę obecną (sierpień 2008) nie ma wsparcia dla wybierania głosowego na polski język. Jeżeli ktoś kupi urządzenie skonfigurowane fabrycznie na polski język będzie się trudził i denerwował dlaczego ta funkcja nie działa. Jednak jeżeli będziemy zmuszeni zmienić język z angielskiego na polski po wyborze języka polskiego naszym oczom ukaże się taki oto komunikat.
Sprawa jest prosta. Nie ma możliwości dyrygowania Garminowi po polsku dokąd chcemy jechać, albo jakie opcje chcemy zmienić.
No dobrze, ale załóżmy, że chcemy sprawdzić jak urządzenie działa przy wybieraniu głosowym na języku angielskim.
A tak na poważnie. Tą funkcję sprawdziłem przy całkowicie wyłączonej muzyce, wydając polecenia bardzo głośno i wyraźnie. Na dodatek zbliżyłem się do sprzętu by było mnie słychać dokładniej! I co? I nic! Totalna klapa. Jak testowałem urządzenie w domu, w pokoju, bez żadnych zakłóceń nawigacja działała poprawnie. Jednak w samochodzie wybieranie głosowe jest całkowicie bezużyteczne.
Załóżmy jednak, że ktoś chce wydawać komendy po angielsku i ma super wyciszony samochód, gdzie odgłosy silnika są bardzo słabo słyszalne. Będzie mógł wybrać wcześniej zdefiniowane pozycje z ulubionych (Favourites), jednak by wybrać adres ulicy, do której jeszcze nie jechaliśmy musiałby PRZELITEROWAĆ całą ulicę. A co, gdy jedna litera nie będzie zrozumiała przez urządzenie? Żmudna robota…
Osobiście uważam, iż ta opcja jest zbędnym wydatkiem. Operowanie tą funkcją nie należy do najdogodniejszych, z racji, iż nie działa tak jak powinna.
Nadajnik FM
Z ciekawości spróbowałem pobawić się wbudowanym nadajnikiem FM. Muszę powiedzieć, iż nie jest do końca tak różowo, jak by się myślało. Możemy puścić komendy wydawane przez nawigację na głośniki, przed wcześniejszym ustawieniu odpowiedniej fali w nawigacji i w radiu. Można puścić muzykę z karty microSD na radio.
Natomiast, jeżeli chcemy puszczać muzykę mp3 z naszego telefonu, przez nawigację pośrednio na radio – to nie przejdzie. Jeżeli telefon jest sparowany z nawigacją poprzez Bluetooth, to możemy nawiązać połączenie i rozmawiać mówiąc do nawigacji, a głoś rozmówcy usłyszymy w głośnikach samochodowych. Jednak nie będzie można posłuchać muzyki z telefonu…
Podsumowując
Garmin 860T do następca modelu 760. Czyli wysoka półka u Garmina. Producent postarał się z wieloma funkcjami, np. wbudowany TMC (de facto nie działa jeszcze w Polsce), wykonanie urządzenia w dobrych materiałach. Jednak są i minusy. Czyli moje „ulubione” wybieranie głosowe, czy brak futerału, który w poprzedniku znajduje się w zestawie. Uogólniając całość jednym zdaniem mogę powiedzieć: nie ma sensu kupować urządzenia nowszego, które nie wprowadza udogodnień, które ułatwią nam nawigacją. Czyli sugeruję zostać przy Garmin 760.
Plusy:
– duża pamięć wbudowana
– wbudowane TMC
– wymienialna bateria
– złącze kart microSD, zamiast zwykłych SD
– wybieranie głosowe, ale…
Minusy:
– brak wsparcia dla języka polskiego do wybierania głosowego
– brak futerału
– przydała by się ładowarka sieciowa
– wysoka cena
Ocena: 5/10
Witam, na bloga trafiłam, bo szukam ostatnio odpowiedniej nawigacji dla mojego ojca.
Zastanawiam się właśnie między Garminem (Może w troszeczkę tańszej wersji od tej) i TomTomem… coś takiego -> http://allegro.pl/item405602249_nawigacja_gps_tomtom_go_920_fvat_gw_pl_2_lata_.html
i nie jestem pewna….
Która firma jest lepsza?
Pozdrawiam i proszę o odpowiedź.
Witam,
już odpowiadam. Osobiście zastanawił bym się nad trzema dobrymi nawigacjami:
– Garmin 760
– TomTom 920
– TomTom 720
Kwestią wyboru będzie tutaj cena, oraz funkcje. Jeżeli Twój tata lubi sporo bajerów to polecam TT 920. Fakt, cena wysoka, ale płacisz za dobrą jakość w niezłej zabawce.
Osobiście jednak, polecam Garmin 760 lub TomTom 720. Tutaj już w zależności od gustów. Czy to cena czy funkcje to decyzja należy do Ciebie. Ale:
Garmin 760:
– model prosty w obsłudzie,
– porządne wykonanie,
– łatwa aktualizacja map
– mój test możesz przeczytać tutaj
TomTom:
– funkcje praktycznie takie same jak Garmin 760,
– mapy również dobre,
I teraz pozostaje dylemat ceny, oraz decyzja na zasadzie: Nokia czy Sony Ericsson :)
Pozdrawiam :)
Wszystko pięknie ładnie opisane tylko zastanawia mnie jedno jakie jest pokrycie mapy, osobiście bawiłem się z oprogamowaniem Garmin na symbiana i niestety totalna załamka, nawigacja prowadziła pod prąd i w tak zwane ślepe uliczki i co najciekawsze w w dużym mieście jakim jest Kraków. Osobiście polecam TomTom’a nawiguje mnie od około roku i nie ma żadnych problemów jest mały minus niestety dawno tomtom nie aktualizował swoich map ale i tak do celu doprowadzi…
Witam Bodek,
Twój problem polegał zapewne na tym, iż mapy Garmina nie były najnowsze. Musisz sprawdzić jaka była zainstalowana wersja. Jechałem na 2008.1, czyli najnowsze na chwilę obecną. Wystarczył jeden kwartał i wiele rzeczy zmienili, na dobre oczywiście.
Pozdrawiam
dostałem na gwiazdkę
Podobno darowanemu koniowi nie patrzy sie w zeby ale…
moje spostrzeżenia
– zawiesza się gdy wytyczam bardzo dluga trase (Xabia w Hiszpani) -wyswietla sie komunikat – brak pamieci :-?
– w duzym powiekszeniu mapa przypomina popekana szybe samochodowa. absolutnie nieczytelna siateczka lini. porownywalem z mapa sony. tam wraz z powiekszaniem skali ubywa szczegolow tak ze cokolwiek da sie zobaczyć (im bliżej tym wiecej szczegolow)
– pokazuje absolutnie wszystkie stacje benzynowe i gazu (po co mnie to?) W sony – jest nawet ikonka sieci stacji paliw. A Garmin pokaze ze mozesz zatankowac paliwko w miejscu gdzie jest tylko duza butla z gazem lub 1 dystrybutor.
– po zanaczeniu restauracji mapa Paryża jest nieczytelna – pokazuje same ilonki rest i drog juz nie widać 8-0
– po zaznaczeniu najszybszej trasy do Barcelony zawigacja kieruje cie nie do Berlina (tak zeby maksymalnie jechać autostradami) ale na Zielona Gore ???
tyle zauwazyłem po JEDNYM DNIU uzytkowania. Ciekawie co bedzie dalej.
Witam,
Mapę masz zainstalowaną w pamięci urządzenia czy na karcie pamięci?
Wszystkie stacje lub restauracje, które są wyświetlane można usunąć. Odpowiedzialne są za to punkty POI, które możesz wyczyścić korzystając z tego artykułu: Garmin fotoradary.
Kwestia wyliczenia najszybszej trasy to już algorytmy. Tak jak zostało to ustalone można się zdać na GPSa, albo podczas jazdy skręcić po swojemu, a resztę to już GPS obliczy jak dojechać.
Chętnie usłyszę dalsze komentarze z korzystania z Garmina 860.
Pozdrawiam
niestety, zepsuł się
o problemach z mapami
http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=1&t=5047
o tym co ja mysle o tym urzadzeniu
http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=1&t=5000